Ovplyvňuje atraktivitu tovaru nostalgia, respektíve určitá duševná hodnota pred skutočnou kvalitou? Myslím si, že áno.
A hlavne v poslednej dobe sme mali možnosť počuť a čítať o „retro“ tovare z každej strany. Či už išlo o elektroniku, bicykle, atď,… Retro tovar sa stal navyše medzi ľuďmi populárnym a na trhu jednoznačne zaujal, našiel si relatívne vysoký počet záujemcov o jeho kúpu. Mnohé z týchto produktov boli isto skvelé, iné možno iba využili ducha nostalgie, pričom kvalita, praktická stránka, funkcie neboli práve na úrovni, akú sme očakávali, či s akou by sme boli nakoniec spokojní.
Retro produkty pôsobiace na našu myseľ nostalgiou sa tak môžu stať skvelým komerčným ťahom, avšak nie skvelým zakúpeným tovarom. Ale to samozrejme neplatí vždy. No každopádne nostalgická stránka produktu nám dokáže zalepiť oči. Daný tovar si možno tak ani nezakúpime z dôvodu, že by sme očakávali rovnomerný či dokonca lepší výkon a funkcie na rozdiel od konkurencie, na túto stránku veci v danom momente nehľadíme, skôr sa chceme vrátiť do doby, na akú radi spomíname a je to zvláštne, no takýto produkt nás do tej doby dokáže určitým spôsobom vrátiť späť. Čiže tovar nekúpime z pohľadu kvalitatívneho, ale nostalgického. Nostalgia predáva.
Ale určite musím spomenúť viacero prípadov, kedy produkt pôsobí svojim výzorom retro, no na druhej strane spĺňa požiadavky kvality, či dokonca disponuje modernými funkciami využiteľnými v dnešnej dobe. Ide o ideálnu kombináciu a presne táto kombinácia by mala byť súčasťou každého retro tovaru. Na tom, že nás zaujme retro-nostalgický dizajn nie je prakticky nič zlého, ale prečo by sme mali doplatiť na nedostatky týkajúce sa ostatných vlastností? V prípade výberu retro tovaru si skúsme dať na takéto veci pozor a okrem vizuálnej stránky, ktorá nás chytí za srdce, skúsme pozerať i triezvo a rozumne na kvalitu, výkon a funkcie a reálne sa zamyslime nad jeho využitím v praxi v dnešnej dobe.